Duc una ratxa de lectures regulars que no m’està agradant
gens. Tinc molt clar que no tots els llibres em van a sorprendre, ni em van a
encisar, però després d’unes quantes novel·les que no m’han fet ni fred ni
calor, ja tinc ganes de trobar-me amb una d’aquestes que no pots soltar i que
se’t queden a dins molt de temps després. El secreto (1992) de Donna Tartt pensava que anava a ser una
solució, però sols ha perpetuat aquesta sèrie de grises lectures (si exceptuem Stoner, per descomptat).
El secreto va ser l’òpera
prima de Tartt, i va ser elogiada tant pel públic com per gran part de la
crítica. Més tard, l’autora ha anat publicant més novel·les, relats i històries
de no-ficció i ha guanyat un bon grapat de premis (inclòs el Pulitzer) amb la
seua darrera obra, El Jilguero. Amb
aquest currículum, jo venia amb ganes, amb expectatives, amb l’esperança de
trobar-me una obra intel·ligent, dramàtica i entretinguda, sobretot després de
llegir la sinopsi de la novel·la, i és que la seua premissa és la següent: en
una universitat elitista, sis joves assisteixen com a únics alumnes a l’especialitat
de llengua i cultura grega. Els
components d’aquest grup s’entossudeixen en recrear un ritual clàssic grec, una
bacanal, que, segons estava escrit
en textos antics, permetria als participants allunyar-se del seu jo i contemplar el deu Bacus. Una nit,
la cosa se’ls escapa de les mans i acaben
matant un home sense voler. A partir d’aquest moment, tot és culpa, secrets,
sospites per si a algú si li escapa alguna acusació, etc.
Jo esperava trobar-me amb una història l’essència de la qual
fóra la cultura i la llengua grega, amb descripcions dels intents per recrear
aquells rituals. Pensava també que la novel·la anava a girar entorn dels
coneixements que anaven a anar adquirint els protagonistes. El que m’he trobat
ha sigut un thriller d’assassinats i
misteris amb una cita ací i una cita allà, però on els pobres grecs s’han deixat
oblidats uns quants segles enrere. No culpe ningú de les meues expectatives,
però deixant de banda aquest tema, tampoc pense que la novel·la siga una
grandíssima obra. Com a protagonistes, tenim un grup de joves postadolescents de classe alta, amb unes vides centrades en l’alcohol,
les drogues, i la compra compulsiva d’objectes i viatges de luxe. Pel que fa a
la trama, ens trobem davant de més de quatre-centes pàgines de sospites,
discussions, reconciliacions, tensió sexual i d’una infravaloració sorprenent
de la vida humana.
Deixant de banda el fet que la novel·la es llig molt bé, està
ben escrita i hi ha algunes sorpreses pel mig que la fan més àgil, no ha sigut una bona lectura per a mi:
els protagonistes m’han semblat desdibuixats, poc perfilats, la història se m’ha
fet massa llarga i les pàgines volaven i no hi passava res, i m’ha estranyat
descobrir que l'únic personatge femení sols existeix per fer les delícies del narrador.
El secreto m’ha transmès, sobretot, indiferència; una vegada avançada la
lectura i sabent quin ritme duia, ja no m’importava què els passava als
personatges, ni com acabaria desfent-se tota eixa bola de mentires i recels que
s’anava acumulant. Una novel·la de campus, que de campus té poc, una altra lectura grisa a la butxaca.
![]() |
Aquestes flors són begònies |
Llig-lo si... t'interessen les novel·les d'embolics adolescents
Fuig si... esperes una gran novel·la relacionada amb la cultura grega
Tinc ganes d'estrenarme amb la autora però aquest llibre no m'acaba de convencer. A verure si trobes ja la lectura que et fagi disfrutar cent per cent.
ResponEliminaUn petonet ,)
Hola Natàlia! Jo crec que El Jilguero estarà bé (si ens fiem de tots els premis que ha guanyat). Aquesta no la recomane, a mi m'ha decebut prou. Moltes gràcies per comentar :)
Elimina