Després de vàries lectures infructuoses i de començar
algunes i no poder continuar-les, Mariana
Enriquez vingué a salvar-me, i és que Las cosas que perdimos en el fuego
ha sigut tot un oasi d’entreteniment de qualitat. L’obra d’aquesta escriptora
argentina és un recull de dotze relats de terror de llargària irregular, que
crec que posaran els pels de punta a qualsevol que s’anime a endinsar-se en el
submón que ens ofereix Enriquez.
Jo ho passe fatal en les pel·lícules de por, no m’agraden
els ensurts, ni veure excessiva sang o entranyes escampades. M’agraden, això
sí, les atmosferes tèrboles, els fets estranys i els éssers sobrenaturals. Les
històries d’aquest recull, ambientades en el país natal de l’autora, són,
sobretot, recreacions de climes i intencions
misterioses. Molts dels relats tenen com a escenari els barris més
empobrits d’Argentina, farcits de delinqüència i misèria, on el perill i la
sospita són el pa de cada dia. A aquest context, ja de per sí inquietant, Enriquez
li suma cases encantades, desaparicions misterioses i éssers anòmals, entre
altres.
Cada un dels relats explora els anhels i les pors més arrelades dels protagonistes: les ganes
de desfer-se del bebè que ha destrossat un matrimoni, o el temor de tindre el
mateix aspecte que la dona cremada que demana diners al metro. Totes les
històries podrien ser perfectament fruits de malsons, d’aquests pensaments que
tenim de quan en quan, però dels que defugim ràpidament. M’han encisat molts
aspectes d’aquest llibre, però probablement el que més m’ha fascinat ha sigut
la capacitat de l’autora per passar de començaments completament realistes a
finals sobrenaturals. La transició és tan fluida, l’atmosfera inquietant es va
creant amb tanta subtilesa, que veiem el conjunt com una possibilitat terriblement
versemblant.
A part dels barris marginals i de la pobresa, un altre eix
que uneix els relats és l’home com a
figura negativa: cap personatge masculí (llevat dels xiquets) s’escapa de
ser egoista, malvat, maltractador o assassí; les dones, que són quasi sempre
les protagonistes, els avorreixen o els temen. Un altre punt que comparteixen
totes les històries és que tenen un final
obert, mai arribem a conèixer el desenllaç definitiu de les diferents
trames. Aquesta fórmula crec que funciona perfectament bé en alguns relats, com
en Nada de carne sobre nosotras, però
deixa un poc coixos a alguns altres, com passa en Tela de araña.
En definitiva, he
gaudit moltíssim amb Las cosas que
perdimos en el fuego. Com més pense en les històries i en la forma com
estan contades, més m’agraden. Quin cap ha de tindre Mariana Enriquez per
imaginar coses tan horripilants, per fer-nos posar la pell de gallina i aconseguir que
ens ho passem tan bé mentre llegim les escenes més esgarrifoses.
— Tot i que el conjunt, com podeu veure, m’ha encantat, sí
que hi ha dos relats que no m’han acabat de fer el pes: Los años intoxicados i Verde
rojo anaranjado. Per contra, La casa
de Adela i Bajo el agua negra m’han
semblat una meravella.
![]() |
Aquestes flors són margarides híbrides |
Llig-lo si... vols sorprendre't a cada pàgina
Fuig si... necessites saber el final de cada història
M'ha convençut. Me l'emporto apunta't.
ResponEliminaUn petó ;)
Hola Natàlia! Ja me contaràs què et sembla, a mi em va agradar moltíssim!
EliminaUna passada d'històries. M’han fet viure i sentir històries que, en principi, no m’haguera cregut de cap de les maneres i això que inclou elements extraordinaris i sobrenaturals, per dir-ho d’alguna manera. Un nou.
ResponEliminaM'alegre molt que t'haja agradat, sí que es veritat que tot i ser històries molt inversemblants des de fora, quan ho estàs llegint t'ho creus!
Elimina