Tenia moltes
ganes de llegir una novel·la així, una història ben rodona, profunda, d’aquestes
amb personatges potents i amb molta intensitat en la narració. El
corzo (1969), de Magda Szabó
(Debrecen, Hongria 1917), ha sigut aquesta lectura que tant esperava.
Tenim com a
màxima protagonista a Eszter, una
reconeguda actriu de teatre que exposa els seus desitjos més obscurs, la seua
rancúnia i la seua malícia a través del seu odi cap a Angéla, una antiga
companya d’escola amb qui es retroba quan és adulta. La novel·la és una
confessió a l’amant, on li narra tota la seua vida i on li exposa la seua cara més amagada, aquella part
de la seua existència, de la seua infància, que no ha contat mai a ningú i que
explica la seua personalitat tan canviant i irracional. Eszter li conta a la
seua parella com es va criar amb una família d’arrels aristocràtiques, però
enmig d’una pobresa anguniosa. Amb un pare molt malalt i amb una mare absolutament
atenta al seu marit, Eszter era l’encarregada de fer totes les feies de la
llar, de buscar aliments allà on no hi havia i de guanyar diners per poder mantenir
la salut del seu pare.
Angéla, a la que
tot el seu entorn adorava, filla d’una família benestant, generosa, fràgil i amable,
es converteix en la diana dels ressentiments de la protagonista. És l’espill de les seues frustracions, és
tot allò que ella no ha pogut ser, és la persona que ha tingut a l’abast tot el
que ella no ha pogut tindre. A través del record de la infantesa compartida, dels
contrastos entre les dues companyes, comprenem el profund odi que ha anat
enverinant la vida d’Eszter i totes les relacions que l’han acompanyat.
L’estructura de
la novel·la és un poc confusa al principi, ja que aterrem com a lectors enmig
del monòleg de la narradora, amb una llarga llista de noms dels quals no coneixem
els lligams que hi ha entre ells. Szabó va voler que l’inici fóra com si ens
tiràrem de cap a una piscina, sense necessitat de preparació ni de presentacions.
La narració combina el present, on Eszter ja és una dona amb recursos, amb els seus
records més àrids. El punt fort d’El
corzo, com us podeu imaginar, és el
retrat de la protagonista, que a mi m’ha recordat especialment a Scarlett O’Hara:
una dona complexa, farcida de contradiccions, amargada per la malícia i corcada
per l’enveja, que busca desesperadament poder sincerar-se amb algú, però que no
s’hi veu amb forces.
La construcció
dels personatges secundaris també és
una delícia, sobretot la dels pares. Trobem una adoració total al pare malalt,
un amor pur que Eszter no torna a sentir cap a ningú més, i una relació molt
especial amb la mare, amb qui se sent a vegades identificada. El lligam
paternofilial, amb totes les seues complexitats, està bellament descrit. Com a
rerefons de la trama, trobem el context polític de la segona guerra mundial i
el comunisme que es va implantar posteriorment a Hongria, una realitat social
que s’entreteixeix amb la història personal d’Eszter.
El corzo és una novel·la d’emocions crues amb uns personatges fantàstics, que us
quedaran amb vosaltres dies després de passar l’última pàgina. És una d’aquestes
lectures que acompanyen, amb les que et
pots capbussar i oblidar per un moment tot el que t’envolta. L’edició de
minúscula és una preciositat, que combina perfectament amb la força i amb la
bellesa de la història Szabó.
“Pobrecita Angéla, con sus manitas, con su botiquín de primeros auxilios, con su bonito andar, qué bonitos debían de ser sus vendajes, con gasas y esparadrapos. Todo el mundo se mostraba siempre cortés con ella; los moribundos, los heridos, procuraban sucumbir por causa de alguna hemorragia interna para no ensuciarle las manos de sangre”.
![]() |
Aquestes flors són bellis |
Llig-lo si... t'agraden els personatges femenins complexos, que no busquen agradar-te
Fuig si... no suportes que algú et conte totes les seues manies i desgràcies
Després de la ressenya que acabe de llegir, vaig a buscar-lo.
ResponEliminaJa l'he llegit. Una història contada de manera molt particular: l'autora evita escriure d'un mateix tema molt de temps, en una mateixa pàgina poden tractar-se mitja dotzena dels temes recurrents del llibre i el mateix passa amb els noms, t'apareixen pero no saps qui són i el nom d'un dels protagonistes apareix a l'última pàgina. M'ha agradat molt, especialment per com està escrita, clar.
ResponElimina