La “literatura del jo”, això és, la narració de les vivències pròpies de
l’autor a través dels recursos clàssics d’una ficció literària, està molt de
moda. Tenim a Lucia Berlin, que tot i haver escrit entre els anys setanta i
noranta, va ser fa poc quan va sorgir el boom pels seus escrits. Helen Macdonald és un altre exemple, amb el seu llibre sobre la
superació del dol del seu pare. Fins i tot m’atreviria a dir que l’última
novel·la de Delphine de Vigan s’emmarca dins d’aquesta tendència. Tiempo
de vida (2010), de Marcos Giralt
Torrente (Madrid, 1968) és la narració despullada de la relació de l’autor
amb el seu pare i la gestió de la malaltia terminal d’aquest.
Giralt Torrente adopta des de la primera línia un punt de vista no ficcionat, el de l’autor que vol escriure sobre
el seu pare. L’escriptor planteja en les primeres pàgines la base estilística
sobre la que construirà la història, ens prepara per al que serà una obra
realista, sense aparents adorns en la trama, un intent metaliterari (escriu sobre
el fet d’escriure) d’autenticitat, que ell explica així: “El reto, lo
nunca hecho. Hablar por primera vez con la propia voz. Una sensación nueva que
aturde: no poder inventar”.
L’obra està dividida en dues parts principals. Durant la primera meitat, l’autor
ens parla de la seua infància, joventut i primera adultesa, de la separació
dels seus pares i del conseqüent abandó
del seu pare pel que fa a les necessitats més bàsiques del fill, tant
materials (la falta diners en els moments de més penúria o de regals
d’aniversari) com afectives (la manca de converses paternals, l’absència en la
quotidianitat). Durant aquestes pàgines, Giralt Torrente fa un recorregut cronològic
dels moments clau de la seua vida i exposa la relació conflictiva amb el pare, un vincle marcat per la rancúnia,
les crítiques i els retrets, però també per l’anhel d’aprovació i pels intents,
no sempre efectius, d’ambdues parts, d’establir un lligam emocional. A la
segona part es narra la detecció de la malaltia terminal del pare, totes les
gestions necessàries per a fer front a les estades d’hospital i a les cures
pal·liatives i l’obertura, davant de l’imminent final, dels sentiments, de les
confessions i de les disculpes entre pare i fill.
Si bé els retrats dels dos personatges principals, el pare i el fill, m’han
paregut d’allò més complets i realistes, plens de matisos, de llums i d’ombres,
l’estil de l’autor m’ha acabat cansant.
Davant de la voluntat d’apropar-se a l’objectivitat, de ser el més realista
possible, l’escriptura m’ha semblat massa asèptica, allunyada de les emocions
que la història requeria. La conseqüència del llenguatge lacònic, quasi fred,
ha sigut la del meu allunyament total de la història: anava passant pàgines i
no m’importava el que llegia. Les idees es van repetint contínuament, les
mateixes elucubracions es reprodueixen sense aportar valor al que ja s’havia
explicat abans. Sols he arribat a sentir empatia amb la història al final, que
aporta un punt més d’emotivitat que la resta de la novel·la: un cercle que es tanca, una
reconciliació preciosa amb ell mateix i amb el seu pare, un aprenentatge sobre
la vida i sobre el temps, que mai en sobra.
No em podria atrevir a dir que Tiempo
de vida és una mala novel·la, perquè no ho és. Està bellament escrita, el
tancament el trobe perfecte i les figures del pare i del fill estan molt ben
perfilades. No obstant això, per a mi, ha sigut una lectura avorrida,
repetitiva. M’ha estranyat que un dels personatges secundaris, la parella del
pare, estiguera tan demonitzat, tenint en compte el propòsit de realisme de l’autor.
Entenc que el gust per aquest tipus d’estil
depèn del lector. En aquest cas, reconec que no és un llibre per a mi.
“Todo el mundo tiene padres y todos los padres mueren. Todas las historias de padres e hijos están inconclusas, todas se parecen. La vergüenza, los pudores. Los propios y los ajenos”.
![]() |
Aquestes flors són margarides híbrides |
Llig-lo si... aprecies l'honestedat en l'escriptura
Fuig si... no t'agrada que et repetisquen les coses una i altra vegada
Fuig si... no t'agrada que et repetisquen les coses una i altra vegada
Ja ho tinc clar: el llibre de la ressenya no pense buscar-lo.
ResponEliminaEm passa una mica com tu, aquest tema no és per mi.
ResponElimina