dilluns, 19 de desembre del 2016

Les millors lectures del 2016

Ha arribat el moment de mirar enrere i fer un repàs a les lectures del 2016. He de dir que la majoria dels llibres que he llegit m’han agradat, tot i així he fet una llista de les deu millors lectures de l'any. Allà vaig:

1. Stoner (John Williams)
Stoner s’ha convertit en el meu llibre preferit d’entre tots. Stoner és la història d’un professor universitari: de la seua vida professional, familiar i amorosa. És una novel·la increïble, que ens posa en la pell del protagonista i ens fa gaudir amb ell i sofrir per ell. Per favor, llegiu Stoner.

2. Vint-i-quatre hores en la vida d’una dona (Stefan Zweig)
Podria haver posat qualsevol de les novel·les que he llegit de Zweig aquest any, però he elegit aquesta per ser la que em va introduir al món de l’escriptor vienès. Vint-i-quatre hores en la vida d’una dona és un llibre curtíssim, ple d’emocions intenses i grans passions. Una xicoteta joia.

3. Manual per a dones de fer feines (Lucia Berlin)
No podia faltar al llistat la novetat editorial de l’any. El recull de relats de Lucia Berlin són una mirada profunda a l’ànima humana. A través d’escenes molt potents, Berlin ens mostra les grans intimitats i els moments més lúcids i importants dels personatges i d'ella mateixa.

4. Esmorzar al Tiffany’s (Truman Capote)
Me vaig enamorar de l’escriptura de Truman Capote: la seua sensibilitat, la seua delicadesa i elegància. Les històries són precioses i els personatges són memorables. Dic històries, en plural, ja que en aquesta edició s’incouen tres relats més a part d’Esmorzar al Tiffany’s.

5. Allò que el vent s’endugué (Margaret Mitchell)
El novelón de l’any ha sigut, sense dubte, Allò que el vent s’endugué. Scarlett O’Hara és d’aquells personatges que traspassen les línies de la novel·la. El llibre és una història d’aventures i desventures, d’amor i de fracàs. Una lectura boníssima.

6. Els millors relats de Roald Dahl
Fer plorar és relativament fàcil, fer riure és molt més complicat. Roald Dahl és un mestre del relat d’humor, un mestre del sarcasme, de la malícia, de la mala llet. Aquest recull és genial per descansar del dia a dia i riure’s de les bestieses més inimaginables.

7. Solaris (Stanisław Lem)
A qui li agrade la ciència ficció, Solaris hauria de ser lectura obligada, per al meu gust. A mi m’ho va trasbalsar tot i ara quan mire una pel·lícula del gènere, sempre em ve aquesta novel·la al cap per recordar-me que els grans misteris no estan en altres mons sinó en nosaltres mateixos.

8. Orgull i prejudici (Jane Austen)
Impossible que no apareguera en aquesta llista. Orgull i prejudici és una d’aquestes històries que me sé de memòria: diàlegs, personatges, escenes, etc. Jane Austen va crear novel·les immortals, amb idees que avui en dia segueixen tan vigents com aleshores.

9. Germà de gel (Alicia Kopf)
Una de les grans sorpreses de l’any ha sigut Germà de gel. M’ha agradat molt, perquè és un llibre diferent, amb un estil que mescla l’assaig, el diari, la novel·la i el document d’investigació. És una demostració de que una novel·la pot ser moltes coses alhora i ser un encert.

10. Americanah (Chimamanda Ngozi Adichie)
Una de les últimes lectures del 2016. Americanah ha sigut un descobriment personal. M’ha mostrat tot un món que desconeixia, que és el dels immigrants negres als Estats Units en l’actualitat. Americanah tracta el tema de la raça d’una manera propera i amb humor. Molt recomanat.

Ara que finalitze la llista, veig que tinc preferència pels escriptors morts: Ngozi Adichie i Kopf són les úniques contemporànies! M'he deixat fora uns quants llibres que m'han agradat molt (Cims borrascosos, La plenitud de la senyoreta Brodie, Rebeca, Les hores, Persèpolis...) però en fi, elegir suposa descartar. 

Aquestes són les meues lectures preferides de l’any, quines són les vostres? Coincidim amb alguna?

Les millors lectures del 2016

8 comentaris

  1. Sóc fan de les llistes! La tindré en compte! Per cert, m'encanta el dibuix... l'has fet tu?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, el dibuix és meu :) gràcies pel comentari!
      Una abraçada.

      Elimina
  2. Afortunadament tantes persones, tantes opinions. Jo també posaria en la meua llista a Lucia Berlin, Roald Dhal, Stefan Zweig, pero Jane Austen !!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jane Austen és una veu imprescindible dins de la literatura universal, i a part, és que m'agrada personalment. Així que sí, està a la meua llista! Berlin, Dahl i Zweig són fantàstics.

      Elimina
  3. M'agrada que hi posis Americanah. VA ser tot un descobriment per a mi. Excel.lent! En la meva llista privada tinc algunes cosetes com Conversación en la Catedral, Jane Eyre, Legends of the Fall o Revolutionary Road.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Americanah és genial! M'ha ensenyat moltíssimes coses i experiències que jo mai podria experimentar ni conèixer bé si no fóra per la lectura (el dissabte 24-Desembre publique la ressenya, si t'interessa). Conversación en la Catedral no l'he llegit, tampoc Legends of the Fall, però me'ls apunte. Jane Eyre m'agradà molt quan el vaig llegir i just ara estic amb Revolutionary Road!
      Moltes gràcies per comentar i per compartir la teua llista!

      Elimina
  4. Coincidim en alguns de la teva llista, per mi Manual per a dones de fer feines és el millor que he llegit aquest any.
    M'ha fet molta gràcia que hagis llegit Allò que el vent s'endugué, molta gent no l'ha llegit en sentir-se influenciat per la pel·lícula, i el llibre és infinitament millor, el vaig llegir quan anava a l'institut fa una pila d'anys.
    I de la resta, Zweig també el vaig llegir fa molt temps i tinc ganes de repetir, com també Austen.
    Bones lectures!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Allò que el vent s'endugué és genial, un novelón de cap a peus, però la pel·li també m'agrada! Jo crec que moltes persones veuen aquesta novel·la com un llibre merament romàntic sense tenir en compte que també té molta aventura, guerra, relacions familiars, política...
      Jo aquest any aniré fort amb Austen i què puc dir de Zweig...

      Moltes gràcies per comentar!

      Elimina

© Lucky Buke - Ressenyes de llibres
Maira Gall