Avui parlaré
sobre una novel·la completament original en la forma i en l’estil. Una novel·la
finalista en el Man Booker de 2014, que ha sigut qualificada com inventiva,
complexa, commovedora i enlluernadora, entre altres. És Com ser-ho alhora, de l’escriptora
escocesa Ali Smith.
Com escriure una
ressenya d’un llibre del que m’ha agradat la intenció i el plantejament, però
no el contingut o la manera de ficcionar la proposició inicial de l’autora?
Alguna cosa farem. La novel·la està dividida en dues parts: Una conta la
història d’un pintor del Renaixement,
Francesco del Cossa, i l’altra la d’una adolescent en l’actualitat, George. Francesco
és un artista que es va dedicar a pintar una part dels frescos del Palau Schifanoia
(contra l’avorriment). De gènere equívoc, el pintor viu una injustícia, al no
rebre els diners que ell considera justos per la seua faena. George, per la seua
banda, acaba de perdre sobtadament la seua mare i ha de fer front al dol, a la
incomprensió de l’eliminació sense sentit d’una vida tan estimada per a ella.
Aquestes dues
trames, tot i distanciades per un bon cabàs d’anys, es van entrellaçant en alguns
moments: George fa un viatge amb sa mare per veure les pintures de Francesco; el
pintor té unes visions estranyes de George com si estiguera al seu costat.
Ambdues històries plantegen de vàries maneres el tema principal de la novel·la:
l’ambigüitat. O el dualisme. Passat-present,
mort-vida, home-dona, són conceptes que es van barrejant durant tota la
lectura, que es contraposen i s’harmonitzen alhora. Smith recrea dues vides amb
finestres entre elles que enriqueixen tant la visió dels dos protagonistes com
l’experiència del lector. Fins ací bé. M’agraden els jocs d’espills, les auto-referències, m’agrada un bon experiment
literari.
Què m’ha passat,
aleshores, amb aquesta novel·la? M’ha donat la impressió que l’autora ha posat
molt més esforç en la construcció d’un estil dissonant i d’una estructura original,
que en la creació del contingut, de la història. Aprecie i reconec la singularitat de la novel·la, però he trobat a
faltar profunditat en les trames i en el missatge per compensar tanta aparatositat. Potser és que sóc massa tradicional?
En fi, Com
ser-ho alhora tenia, en principi, tots els ingredients per a
agradar-me, però finalment m’ha deixat amb un regust amarg. M’ha agradat el com, m’ha faltat el què.
Llig-lo si... t'agraden els experiments literaris
Fuig si... no vols massa excentricitats
Bé està tenir informació de possibles lectures, avui l’he fullejat, l’he palpat i t’asseguro que he tingut en compte la teva ressenya per a decidir-me que fer amb el llibre.
ResponEliminaHola! En què t'has decidit, al final? Si t'has basat en la meua ressenya, m'incline a que no te'l llegiràs!
EliminaSempre és un gust veure lo bé que expresses en una ressenya el que t'ha semblat un llibre. Ara entenc molt bé aquell "regust amarg" del que vas fer referència a Instagram.
ResponEliminaSens dubte aquest llibre no és per mi. Però de debò, una gran ressenya!
Moltes gràcies Anna! És un plaer rebre comentaris així :D
Elimina